Wat is belangrijker tijdens het Afvallen? Voeding of Sporten?

afvallen voeding sporten

Wat is belangrijker tijdens het Afvallen? Voeding of Sporten?

Wanneer we willen afvallen zullen we heel vaak alles in één keer proberen. We gaan ons inschrijven in de sportschool. We volgen een strikt dieet. En gaan ervan uit dat we heel snel resultaat gaan zien. Maar wat is nu eigenlijk belangrijker? De voeding of het sporten? Wel we kunnen vaststellen dat ze allebei belangrijk zijn en dat er zowel voordelen verbonden zijn aan het afvallen zonder sporten en aan het afvallen met aan extra beweging te doen.

Afvallen zonder sporten

Wanneer we willen gewicht verliezen zonder te sporten zullen we moeten begrijpen dat onze voeding voor 100% zal doorwegen op ons resultaat. We zullen dus een perfect voedingsschema moeten opstellen die ons in staat stelt om die overtollige kilo’s eraf te krijgen.

De beste voedingsmiddelen die we dan kunnen kiezen zijn voedingsproducten die onze vet verbranding gaan stimuleren. Dat houdt in dat we veel specerijen moeten gebruiken in onze gerechten. Niet teveel natuurlijk, want anders is het ook niet meer lekker. Dat is absoluut stap 1.

Snelle suikers vermijden

We gaan ook moeten zorgen dat we ALLE snelle suikers gaan vermijden.

Voorbeelden daarvan zijn:

  • Frisdrank
  • Witte broodproducten
  • Gebak
  • Snoep
  • Chips
  • Witte rijst
  • Witte pasta
  • Aardappelen

De reden waarom we deze allemaal moeten vermijden is omdat deze voedingsproducten onze bloedsuikerwaarden heel snel doen stijgen. Wanneer de bloedsuikerwaarden stijgen moet er heel veel insuline aangemaakt worden. Daarna krijgen we heel snel en energiepiek. Deze energiepiek wordt in bijna alle gevallen niet gevolgd door een intense inspanning. Dus wordt de overtollige energie opgeslagen in vet.

Een voorbeeld van een intense inspanning is bijvoorbeeld wanneer we gaan lopen. Dan kunnen we voor het lopen natuurlijk een glas cola drinken. De energie die vrijkomt uit de suikers in cola zullen we gebruiken om te lopen. Het zal ons de kracht en de energie geven om vol te houden. Wanneer we geen inspanning gepland hebben, is het eten van deze snelle suikers geen goed idee als we willen overgewicht aanpakken.

Trage koolhydraten introduceren

Wat we dan wel moeten doen is duurzame of trage koolhydraten eten.

Voorbeelden van trage koolhydraten zijn:

  • Bruine rijst
  • Bruine pasta
  • Volkoren broodproducten
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Zaden

Deze trage koolhydraten bevatten vezels en belangrijke vitamines en mineralen. Die zullen ervoor zorgen dat de bloedsuikerwaarden niet fors gaan stijgen. Zodat we ook niet opeens heel veel energie ter beschikking krijgen. De energieafvoer zal eerder geleidelijk aan verlopen. Wanneer de bloedsuikerwaarden relatief stabiel blijven zal het lichaam veel eerder geneigd zijn om vet te gaan gebruiken als energiebron. In plaats van vet op te slaan wanneer teveel insuline vrijkomt.

We zullen ook onze dranken moeten vervangen in water. We kunnen er een fruitsoort aan toevoegen of we kunnen groenten toevoegen aan het water. Om het toch een beetje smaak te geven. Uitstekende voorbeelden zijn water met citroen, komkommer, gember, peterselie, koriander … Dit zal allemaal een unieke smaak geven aan het water, waardoor het lekker wordt.

Wanneer je gewend bent van veel frisdrank te drinken zal dit zeker even wennen worden. Maar het is een belangrijke aanpassing en het zal je kansen op slagen enorm verhogen. Dat geldt trouwens ook voor mensen die cola zero of cola light drinken. Het is niet omdat er geen kcal inzitten dat ze geschikt zijn om af te vallen.

Doe zelf eens de test en kijk eens in je omgeving naar de mensen die cola light en of zero drinken. Dat zijn bijna allemaal mensen met overgewicht. Als dit product zo goed was om gewicht te verliezen, waarom blijven die dan met overgewicht plakken?

Heel simpel! Zoetstoffen, of ze nu calorieën bevatten of niet, zullen aanleiding en zin geven in meer zoetstoffen. Het werkt net zo verslavend als sigaretten en koffie. Wanneer mensen deze zoetstoffen drinken of innemen via de voeding zullen ze hoe dan ook blijven hunkeren naar een koekje, een gebakje, of andere suikerrijke producten.

Het is dus een belangrijke stap om over te schakelen naar water. Dit zal de kansen met 200% doen stijgen!

Onverzadigde vetzuren en eiwitten

Verder dienen we gebruik te maken van onverzadigde vetzuren zoals in vette vissoorten en in avocado. Ook noten en zaden bevatten deze vetten maar moeten in relatief kleine porties gegeten worden omwille van het hoge aantal calorieën die ze bevatten.

De onverzadigde vetzuren zullen de vetverbranding stimuleren. Zullen het cholesterol verlagen. Ze hebben ook een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel en ze zullen de bloeddruk doen dalen.

De laatste van de macro-ingrediënten zijn de eiwitten. Eiwitten dienen we te halen uit magere vleesproducten. Of uit visproducten.

Uitstekende voorbeelden daarvan zijn:

  • Gevogelte : kip, kalkoen, duif, struisvogel
  • Mager vlees (rund)
  • Magere kaas
  • Noten
  • Zaden
  • Yoghurt en andere zuivel

Wat is nu het voordeel als we gaan sporten?

Het grote voordeel van het sporten is dat we meer calorieën gaan verbranden tijdens het sporten. En dat we ons metabolisme gaan versnellen tot wel 24 uur na de inspanning. Waardoor we ook meer calorieën gaan verbranden.

Maar dat heeft ook een prijskaartje. Door het sporten hebben we meer honger. Dus zullen we ook meer willen eten. Dan is het belangrijk dat we de regels zoals hierboven vermeld staan qua voeding gaan hanteren.

Want wanneer we een verkeerd voedingspatroon gaan hanteren om te eten. Zullen we hoe dan ook niet kunnen profiteren van de voordelen van het sporten.

De conclusie van dit alles

Het kan helpen om te sporten tijdens het afvallen. Maar kan net zo goed in je nadeel werken wanneer je niet de juiste voedingspatronen gaat hanteren. Het is daarom beter om te sporten omdat je het leuk vindt. Het is gezond en zal talloze gunstige dingen doen voor je lichaam. Wanneer je gaat bewegen omdat je MOET en omdat je MOET afvallen. Dan is dat niet de goede aanpak.

Het klopt dat we inderdaad meer calorieën gaan verbranden door extra te bewegen. Maar die calorieën aan dan ook weer moeten bijgevuld worden doordat we meer honger hebben. Dus eigenlijk liggen de kansen om af te vallen met een uitstekend voedingspatroon, even hoog als de kansen om af te vallen door extra te bewegen.

Related posts

Leave a Comment

*

code