Genoeg IJzer versnelt het Metabolisme

ijzer

Genoeg IJzer versnelt het Metabolisme

Genoeg ijzer versnelt het metabolisme. Dit legt nogmaals de nadruk op hoe belangrijk dit mineraal voor ons lichaam is. We hebben het nodig voor heel wat van ons lichaam’s metabolische functies uit te voeren. Toch is het belangrijkste wat ijzer doet, het aanmaken van rode bloedcellen en daarmee ook de aanmaak van hemoglobine regelen.

Niet genoeg ijzer zal er meteen voor zorgen dat de rode bloedcellen verminderen in aantal, groter worden. En om die reden ook minder mobiel worden. We hebben de rode bloedcellen hard nodig om hemoglobine aan te maken. Die hemoglobine zal op zijn beurt dan zuurstof voortbrengen naar de vele cellen in ons lichaam.

Daarnaast is een andere belangrijke factor van ijzer, dat we myoglobine aanmaken. Myoglobine speelt een belangrijke rol in het voorzien van zuurstof aan de spieren.

Hemoglobine aanmaken

IJzer is een belangrijke component van hemoglobine. Deze stof zal zuurstof gaan transporten binnenin de rode bloedcellen. Het is ook deze stof die ervoor zorgt dat ons bloed rood kleurt.

Ongeveer 75% van de ijzer die we terugvinden in het lichaam zal zich in die rode bloedcellen bevinden en ook in de hemoglobine molecules.

Het mineraal staat bekend als de heemgroep. Elk hemoglobine eiwit kan tot vier zuurstofmolecules naar de weefsels brengen. Ze laten dit dan los zodoende dat de cellen het kunnen gebruiken voor de vele processen in het lichaam. IJzertekort bloedarmoede of anemie ontstaat wanneer een langdurige periode onvoldoende ijzer in het lichaam aanwezig is.

Myoglobine aanmaken

Myoglobine daarentegen, is een ander eiwit die er ook gaat voor zorgen dat zuurstof wordt opgenomen. Dit wordt echter niet zo zeer gevonden in de rode bloedcellen maar in spieren rondom onze beenderen en in het hart.

De functie van myoglobine is om zuurstof op te nemen uit de spieren. Om op die manier te helpen de spieren te voorzien van energie. De kleur ervan is ook niet rood maar meer bruin. Net zoals bij hemoglobine het geval is, behoort myoglobine ook tot een heemgroep. Daar zal het zuurstof opnemen en opslaan. En dan weer vrijgegeven wanneer het lichaam, of meer specifiek, de spieren dit nodig hebben.

Andere belangrijke functies van ijzer

IJzer speelt ook een grote rol in andere metabolische processen. Vooral dan bij het aanmaken van nieuwe cellen in het lichaam. IJzer is nodig om nieuwe cellen aan te maken en op die manier de DNA synthese te stimuleren.

Onvoldoende of niet genoeg ijzer zal er voor zorgen dat het lichaam minder nieuwe cellen kan aanmaken. Zal er ook voor zorgen dat er minder energie wordt verbruikt en zal op die manier het metabolisme vertragen.

Mensen met overgewicht en een ijzertekort zullen hierdoor heel wat moeite hebben om te kunnen afvallen. Doordat de stofwisseling vertraagd wordt.

Daarnaast speelt het mineraal ook een rol bij de neurotransmitters. De bestandsdelen die worden gebruikt door onze hersencellen om met mekaar te communiceren.

Het mineraal zal ook alle cellen en weefsels samenhouden in het lichaam. Dit zorgt voor het soort lijm die de cellen samenhoudt. Ook hebben we het heel hard nodig om een gezond immuunsysteem te onderhouden.

IJzertekort

IJzertekort komt voor doordat we ofwel een slecht dieet volgen waar heel weinig ijzer in terug te vinden is. Of omdat we problemen hebben met de opname van het mineraal.

Dat kan dan weer verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is de voeding. We hebben verschillende soorten heemijzer. We hebben heemijzer en nonheemijzer. Die nonheemijzer komt voor in alle voeding die we krijgen uit plantaardige bronnen. Heemijzer daarentegen krijgen we via dierlijke voeding zoals vlees en eieren.

Het probleem bij nonheemijzer is dat die heel slecht door het lichaam wordt opgenomen. En dat is nu net het probleem die voorkomt bij heel wat vegetariërs en veganisten. Doordat ze geen dierlijke voeding eten. Zijn dat de enige bronnen van ijzer die ze kunnen krijgen via de voeding.

Dat zorgt er dan voor dat ze uiteindelijk te weinig ijzer hebben.

Gelukkig kan dit opgelost worden door vitamine C toe te voegen. Vitamine C verbetert de opname van nonheemijzer en brengt dit tot een gelijk niveau als heemijzer.

Wanneer we dus onze ijzer halen uit voeding die van plantaardige oorsprong is. Kunnen we altijd gezonde vitamine C voeding toevoegen. Zoals citroen, paprika, aardbei vele andere groenten en fruit met ijzer.

We kunnen ook inwendige bloedingen hebben die de opname ervan gaan verminderen. Dit kunnen we controleren door na te gaan of onze stoelgang bloed bevat. Indien we daar bloed in terugvinden dienen we onmiddellijk de dokter te verwittigen om een controle te laten uitvoeren.

Dat kan gaan om een maagzweer, een darmontsteking of andere problemen. Raadpleeg meteen een dokter in dat geval.

Vrouwen

Vrouwen hebben meer de neiging op het krijgen van een ijzertekort dan mannen. Dit komt doordat ze tijdens de menstruatie heel wat bloed verliezen en dus ook een deel van het mineraal verliezen. Wanneer dit onvoldoende wordt aangevuld via de voeding kan een tekort ontstaan.

Hoeveel IJzer per dag?

Hoeveel ijzer per dag hebben we nodig dat hangt sterk af van de leeftijd en van het geslacht. Jonge kinderen tussen 4 en 8 hebben 10 mg ijzer nodig per dag. Kinderen na 8 jaar hebben voldoende aan 8 mg per dag.

Vrouwen die nog menstrueren of zwanger zijn hebben nood aan 18 mg per dag. Terwijl vrouwen na de menopauze voldoende hebben aan 8 mg. Net zoals bij mannen het geval is. 8 mg per dag is voldoende voor mannen.

Bronnen:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00570895

 

Leave a Comment

*

code